Experimenteren met interactie



De rest van deze les ga je experimenteren met interactie. Kies één (of meerdere) van je projecten uit de vorige les en ga deze uitbreiden met gebruikersinteractie. Je mag ook voorbeelden uit deze les gebruiken om mee aan de slag te gaan. Bedenk zelf hoe je wilt dat alles functioneert, er is geen goed of fout, je mag vrijuit dingen uitproberen. Soms is het zelfs zo dat een foutje in je code iets heel interessants oplevert. Je werkt natuurlijk weer in de p5 editor. Zorg dat je ingelogd bent zodat je je werk kunt bewaren. Geef je project een naam en bewaar het wanneer je er tevreden mee bent.

Wat kun je bijvoorbeeld allemaal uitproberen?

  • Positie van je vormen laten reageren op muisbeweging.
  • Grootte van je vormen laten reageren op muisbeweging.
  • Kleur van je vormen laten reageren op muisbeweging.
  • Rotatie van je vormen laten reageren op muisbeweging.
  • Muiskliks gebruiken om iets anders te laten gebeuren in je sketch.

De bedoeling van deze opdracht is dat je een beetje gevoel krijgt voor het interactief maken van je sketch. Interactief werk is vaak verrassend omdat gebruikers niet verwachten dat ze invloed hebben op wat er op het scherm gebeurt, en mensen vinden het meestal heel leuk wanneer er iets onverwachts gebeurt. Je hoeft je werk niet in te leveren, maar zorg wel dat je het opslaat want misschien kun je de code nog wel gebruiken voor de eindopdracht.